Makunouchi Bento – am aflat cum sună marea când face jazz la trei dimineața

Arhitecți atmosferici ai sunetului electronic, ambasadori ai jazzului pe tărâmul necunoscut al experimentului, Makunouchi Bento sunt un proiect timișorean cu nume japonez.

Makunouchi Bento înseamnă în japoneză “cutia pentru prânz” și este o cutie din lemn lustruită și îngrijită, împărțită în compartimente cu bunătăți culinare. Probabil că acest fetiș corespunde celei mai familiare imagini a mediului domestic japonez. Interpretând cutia ca si obiect, dar în acelasi timp ca metafora, Felix Petrescu (Waka X) și Valentin Toma (Toma Carnagiu, FKA Qewza) pun în anul 2001 bazele acestui proiect muzical cinematic / experimental / electroacustic.

Cutia magică a celor doi timișoreni produce povești prin sunete sau în cuvinte.
Iar povestea curge așa: “În misterioasa vară a anului 1999, cei doi Makunouchi Bento, elevi pe vremea aceea, au fost trimiși într-o tabără de vară împreună. Tabăra se ținea într-un far dezafectat, undeva pe lângă Bergen, în Norvegia. Clădirea farului era veche, atât de veche încât toată lumea o vedea ca parte din peisaj, o erecție pictată în natura locului.
Farul nu era făcut din ciment sau cărămidă, cum te-ai gândi, ci din pipe vechi, ieșite la pensie, donate de marinari din toată lumea. Era un far fără pereche: un far care la fiecare adiere de vânt împrăștia arome exotice de tutun din toate colțurile pământului și fluiera ca un grup sănătos de marinari la vederea unei blonde. Era un far care spunea povești fără încetare, o invenție (contraption) complexă născătoare de aventuri nemaiauzite pentru toți cei care știau să asculte.
Recunoaștem deschis: până să ajungem în această tabără am fost chitarofobi amândoi. Cu o înverșunare și o patimă cum numai un copil poate aibă. Treaba s-a schimbat când un marinar bătrân ne-a învățat că romul cu cola e mai aromat daca bagi o coada de chitara pentru cateva minute in pahar si chiar chitara suna mai bine cateva ore dupa aceasta operatie. Drept urmare, acest EP contine si cozi de chitara, pentru toata lumea. De la acest far am cules si cele 3 povești spuse în EP-ul Lighthouse Stories. A durat mult să ni le amintim și să le împărțim cu voi, dar odată cu orice poveste vine și o responsabilitate: poveștile de la far umblă cu un blestem în coadă. Un blestem asumabil și absolut rezonabil: fiecare creatură care aude povestea până la capăt e obligată să transmită povestea în continuare la cel puțin 6 persoane. (E foarte probabil ca blestemul acesta să fie doar o legendă a taberei, scornită și perpetuată de minți tinere și naive, dar noi nu am dorit să riscăm.) Cine nu răspândește povestea suferă o soartă groaznică: nu mai poate intra în apă în viața lui și nu mai poate fluiera. Astfel, presupunem noi că sfârșește ursuz și puturos, fără prieteni și fără tainica bucurie a fluieratului sub duș.”

One two, build a crew.
three four, sail some more.
five six, pipes and sticks.
seven eight, sharks to hate.
nine ten, sail again!

Artwork by Santiago J. Franzani (Antipirina) of Antennaria Games: http://antennariagames.com/

EP-ul Lighthouse Stories al celor de la Makunouchi Bento poate fi audiat în cadrul Experimentalist Gallery la The Ark (București) între 11 – 13 decembrie, precum și la Timisoara, la Ambasada între 18-20 decembrie.
Detalii event FB București: https://www.facebook.com/events/101640170208140/